Przejdź do treści
min. czyt.

Kalibracja systemu ADAS w nowoczesnych warsztatach

Data dodania: 22.08.2023

W trosce o zmniejszenie liczby wypadków drogowych Parlament Europejski wprowadził do życia rozporządzenie 2019/2144, obowiązujące od 6 lipca 2022 roku. Przepis nakłada na producentów pojazdów obowiązek wyposażenia ich w zaawansowane systemy pomocy kierowcy ADAS (ang. Advanced Driver Assistance Systems). Ich głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa na drodze. Są to między innymi zaawansowane systemy hamowania awaryjnego, inteligentna kontrola prędkości oraz utrzymanie pasa ruchu.

Zgodnie ze statystykami aż 90% wypadków i kolizji drogowych związanych jest w pewnym stopniu z błędami ludzkimi. Z tego powodu producenci od długiego czasu wyposażają swoje pojazdy w różnorodne systemy wspomagające kierowcę.

Zastosowanie różnych systemów ADAS ma na celu pośrednie zapobieganie niebezpiecznym sytuacjom na drogach poprzez redukcję ludzkich pomyłek.

Co tworzy system ADAS?

Systemy ADAS korzystają z różnych czujników i sterowników zainstalowanych w pojeździe. Sieć wszystkich urządzeń tworzy "mózg" dzięki czemu zapewniona jest szybka komunikacja w całym systemie. Oto najczęściej wykorzystywane czujniki: Kamera multifunkcyjna - służy do rejestrowania obrazu i dostarczania danych wizyjnych dla różnych funkcji ADAS, takich jak rozpoznawanie znaków drogowych, monitorowanie pasa ruchu czy wykrywanie pieszych. Radar - wykorzystuje fale radiowe, zarówno o dalekim, jak i krótkim zasięgu, aby umożliwić funkcje takie jak aktywny tempomat, system ostrzegania przed kolizją lub awaryjne hamowanie. LiDAR - podobnie jak radar, ale zamiast fal radiowych używa wiązek światła laserowego do precyzyjnego określenia odległości i kształtu obiektów. Jego zastosowanie obejmuje zaawansowane systemy autonomicznej jazdy. Kamery wspomagania parkowania - pomagają kierowcy podczas manewrowania pojazdem podczas parkowania, dostarczając obraz z otoczenia pojazdu. Czujniki ultradźwiękowe - znane z systemów parkowania, pomagają w wykrywaniu przeszkód w bliskim otoczeniu pojazdu podczas manewrów w niskich prędkościach. Kamery podczerwone (Night Vision) - umożliwiają kierowcy lepszą widoczność w nocy, wykrywając pieszych, zwierzęta i inne obiekty w ciemności. Funkcja 5G i V2X - oznacza komunikację pojazd-do-pojazdu (V2V) i pojazd-do-infrastruktury (V2I) za pomocą technologii 5G, która pozwala na wymianę danych i informacji między pojazdami oraz infrastrukturą drogową w czasie rzeczywistym. Te różnorodne czujniki i technologie działają razem, aby zapewnić zaawansowane funkcje ADAS, poprawiające bezpieczeństwo na drodze i wspierające kierowcę w różnych sytuacjach.

Kiedy należy wykonać kalibrację ADAS?

Większość czujników jest bardzo precyzyjnie ustawionych i będzie wymagać kalibracji, jeśli ich pozycja zostanie w jakikolwiek sposób naruszona. Niewłaściwe ustawienie czujnika, nawet o ułamek milimetra lub kąt kilku stopni, może spowodować błędy funkcjonowania pojazdu. Często nawet niewielka kolizja np. parkingowa może spowodować zmiany w czujnikach odpowiedzialnych za funkcje wspomagające kierowcę. W związku w powyższym kalibracja systemów ADAS powinna być wykonana na skutek poniższych sytuacji: Po wymianie komponentów: Kalibracja jest konieczna po wymianie kamery, czujnika radarowego lub innych elementów ADAS, ponieważ nowy komponent musi zostać właściwie ustawiony i zsynchronizowany z resztą systemu. Po naprawach systemów związanych z ADAS: Kalibracja powinna być wykonana po naprawie systemów powiązanych z ADAS, takich jak wymiana szyby (jeśli zawiera czujniki), demontaż pasa przedniego z czujnikiem radarowym czy naprawa zawieszenia wraz z geometrią kół. Po kolizji lub uszkodzeniach: Nawet niewielka kolizja lub uszkodzenie pojazdu może wpłynąć na ustawienie czujników odpowiedzialnych za funkcje wspomagające kierowcę. Dlatego po takich zdarzeniach zaleca się przeprowadzenie kalibracji ADAS. Po zmianie rozmiaru opon: Zmiana rozmiaru opon może wpłynąć na geometrię pojazdu, co może wpłynąć na precyzyjne działanie systemów ADAS. Kalibracja statyczna, czy kalibracja dynamiczna? Niektóre samochody wyposażone w systemy ADAS korzystają z kalibracji dynamicznej. W takim przypadku, kalibracja odbywa się automatycznie w trakcie normalnej jazdy w odpowiednich warunkach. Jednak większość producentów preferuje kalibrację statyczną ze względu na wiele czynników drogowych, które mogą wpływać na dokładność kalibracji. Takie czynniki to m.in. niekorzystne warunki pogodowe, natężenie ruchu na drodze czy nieodpowiednia infrastruktura. Do przeprowadzenia kalibracji statycznej niezbędne jest odpowiednie wyposażenie warsztatu. Specjalne stanowisko robocze zapewnia dokładność i powtarzalność kalibracji, co jest kluczowe dla poprawnego działania zaawansowanych systemów ADAS. Dlatego większość warsztatów preferuje kalibrację statyczną, ponieważ gwarantuje ona odpowiednią jakość i dokładność, niezależnie od warunków na drodze. To pozwala zapewnić bezpieczeństwo i efektywność działania systemów ADAS oraz skuteczne wspomaganie kierowcy w różnych sytuacjach. Kalibracja statyczna kamery ADAS Statyczna kalibracja kamery ADAS polega na precyzyjnym ustawieniu i dostosowaniu kamery przedniego systemu wspomagania kierowcy. Ustawienia wykonuje się zgodnie danymi zawartymi na specjalnych tablicach kalibracyjnych, które zawierają obrazy referencyjne dla każdego modelu samochodu. Proces kalibracji zaczyna się od umieszczenia odpowiedniej tablicy kalibracyjnej przed pojazdem w odpowiedniej odległości. Następnie specjalne oprogramowanie komputerowe w pojeździe analizuje obraz tablicy i porównuje go z danymi referencyjnymi dla danego modelu samochodu. Na podstawie tych porównań system kalibracji określa dokładne parametry i ustawienia kamery, które zapewnią odpowiednie funkcjonowanie systemu ADAS. Ustawienia kalibracji zostają zapisane w sterowniku kamery, co pozwala na prawidłową pracę systemu wspomagania kierowcy. Dzięki postępom w elektronice, dzisiejsze kontrolery systemowe i kamery są znacznie bardziej wydajne, co pozwala im na wykonywanie wielu zadań jednocześnie. W niektórych przypadkach pojedyncza kamera może być odpowiedzialna za działanie różnych systemów ADAS. Statyczna kalibracja kamery ADAS jest kluczowym etapem, aby zapewnić poprawne i precyzyjne działanie zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Jest to niezbędne, aby zagwarantować bezpieczeństwo i skuteczność działania tych zaawansowanych technologii na drodze. Podsumowując Wszystkie, bez wyjątków warsztaty samochodowe powinny rozważyć wdrożenie usług kalibracji i obsługi ADAS, ze względu na wzrastające znaczenie tych zaawansowanych systemów dla bezpieczeństwa na drogach. Niestety aktualnie niewiele punktów obsługi pojazdów wyposażone jest w urządzenia kalibracyjne, co znacznie utrudnia dostęp do szybkiej usługi. Wszystkie serwisy szyb samochodowych MotoGlass posiadają stanowiska kalibracyjne wyposażone w najnowocześniejsze urządzenia TEXA. Usługa wykonywana jest zarówno dla klientów wymieniających szybę, jak również dla wszystkich chętnych, którzy mają potrzebę wykonania diagnostyki i ustawienia parametrów systemu ADAS.

Skontaktuj się

Najwyższa jakość usług dla Twojego samochodu:
  • Wymiana szyby samochodu w 30 minut!
  • Obsługa na miejscu lub dojazd do Klienta.
  • Fachowa pomoc w doborze szyby
  • Atrakcyjne rabaty dla stałych Klientów.
Telefon szczegóły [svg] zadzwoń
Wybierz oddział
Email szczegóły [svg] napisz
e-mail
Formularz szczegóły [svg] wypełnij
formularz
Pytania i odpowiedzi [svg] częste
pytania
Ikona kalendarzaIkona LinkuIkona Czasu czytaniaIkona Spisu TreściIkona UdostępnieniaIkona KopiowaniaIkona DrukowaniaIkona Strona GłównaIkona Menu Oferta